Hakken in Thassos Marmer voor Balans 2

Mijn naam is Eva (1965). Na wat omzwervingen woon ik de zomer van 2016 op het voormalige eiland Wieringen, in de Kop van Noord-Holland. Zolang ik me kan herinneren heb ik een fascinatie voor stenen in alle soorten en maten. Als kind had ik mijn kamer vol liggen met gevonden stenen, de ene nog mooier dan de andere.

Behalve het verzamelen van stenen en daar vol verwondering van genieten hield ik mij ook graag bezig met tekenen. Zoals vaker raken interesses uit je jonge jaren in het slop zodra de maatschappij haar verwachtingen aan jou kenbaar maakt en je daarmee aan de slag gaat. Af en toe kwamen mijn oude interesses wel om de hoek kijken maar nooit lang. Er was geen tijd voor. Totdat ik door omstandigheden genoodzaakt was het roer om te gooien. Dat was wennen maar daardoor kwam er wel ruimte voor de vergeten interesses; tekenen en stenen.

Ik kocht een setje beginnersgereedschap om speksteen te bewerken en ging aan de slag. Het resultaat was de Hand in roze speksteen waar mijn eigen hand als voorbeeld diende. Na een paar stenen in speksteen te hebben bewerkt stapte ik over op Albast en begon met iets wat een werk is voor de gevorderde beeldhouwer, namelijk de Knoop (naar het werk van M.C. Escher). Ik wilde meer, ik wilde harde stenen, ik wilde hakken met hamer en beitel. Ik besloot dit te gaan doen bij het Utrechts Centrum voor de Kunsten waar ik les kreeg van Cissy van der Wel. Zij heeft me veel geleerd over de techniek van het bewerken van de diverse soorten stenen in de verschillende fasen van het proces, maar ook over het kijken naar vormen en lijnen. Haar vakkennis heeft ertoe bijgedragen dat ik sommige van mijn 'beginstenen' heb veranderd en dat ik nu weet waarom sommige stenen het net niet hebben. Het gevoel was er wel maar ik wist niet waarom. Nu wel.

Naast het beeldhouwen ben ik ook weer gaan tekenen, vooral in Oostindische Inkt. Af en toe werk ik in potlood op gekleurd papier. De onderwerpen zijn divers maar de nadruk ligt op dieren. Zoals uit mijn werk blijkt is de natuur mijn grootste inspiratiebron. Niet voor de dieren die ik teken maar ook voor de vormen die in de stenen terugkomen. Deze zijn veelal rond, draaiend en hebben als thema zaken als; groei, openen, ontvouwen enzovoort. Uiteraard zijn deze zaken niet alleen voorbehouden aan de fysieke kanten van de natuur maar ook aan de psychologische kant van de mens. Het zijn universele thema's die voorkomen op alle denkbare niveau's.